22 stycznia 2016

SKĄD ZDOBYWAĆ WYKROJE???




Ostatnie wydarzenia w jednej z grup na Facebooku (nawiasem mówiąc, mojej ulubionej  ) skłoniły mnie do napisania tego posta :) Nie odkryje tu kolejnej Ameryki, ale napiszę co myślę z perspektywy osoby stawiającej pierwsze...no może drugie kroki w szyciu.

SKĄD BRAĆ WYKROJE, a jeszcze lepiej, skąd brać darmowe wykroje? Ha ! Jak szukać w czeluściach internetu, jakich słów kluczowych używać, w jakim języku szukać najskuteczniej? Postaram się choć trochę przybliżyć Wam ten temat rzekę...

Jeżeli jednak oczekujecie ode mnie listy stron z darmowymi wykrojami, niestety, rozczaruję Was, dodam kilka  na końcu posta, ale jest to jedynie zachęta do samodzielnych poszukiwań.

Wykroje, te darmowe i nie tylko, możemy zdobywać na różne sposoby. Możemy, najprościej chyba, kupić jedną z gazet związanych z tym tematem np. BURDA, OTTOBRE, gdzie w jednej cenie dostajemy kilkanaście(albo i więcej) wykrojów. Możemy także zasiąść do komputera i zacząć na własną rękę przeszukiwać internet, który pełen jest darmowych i płatnych wykrojów, szablonów, tutoriali...Wiadomo nie od dzisiaj, że internet i jego niepoliczalne chyba zasoby, to główne w tych czasach źródło wiedzy. Ja, najczęściej w wolnych chwilach, przedzieram się przez gąszcz przeróżnych stron, stronek, portali i serwisów internetowych w poszukiwaniu jakiejś perełki :)

Jak skutecznie znaleźć to na czym nam zależy?
Wyszukiwarki internetowe opierają swoje działanie na SŁOWACH . Trzeba wiedzieć jak je umiejętnie dobierać, aby wyniki wyszukiwania nie przyprawiły nas o zawrót głowy, albo żeby znaleźć w ogóle to, czego szukamy.

Zaczynając moja przygodę z szyciem błądziłam i po omacku próbowałam szukać tutoriali oraz darmowych wykrojów, co bardzo często kończyło się niestety totalną klapą (dlatego między innymi zaczęłam moja przygodę z blogowaniem i tworzeniem opisów jak uszyć różne rzeczy). Zdążyłam jednak, po tych kilku miesiącach, zauważyć jedną prawidłowość: ogromna większość rzeczy, których pewnie będziecie poszukiwać w temacie, powiedzmy ogólnie, szycia jest dostępna niestety najczęściej w języku angielskim...Ok, każdy raczej zna angielski, taki codzienny, ale angielski związany z szyciem to już niekoniecznie...

Zacznijmy więc od nazewnictwa :
Wykrój to PATTERN, szycie to SEWING i często przyjdzie nam wpisywać w wyszukiwarkę te dwa kluczowe słowa w wielu kombinacjach :). Ja najczęściej piszę po prostu:
(NAZWA SZUKANEJ RZECZY)  FREE PATTERN  lub (NAZWA SZUKANEJ RZECZY) FREE SEWING PATTERN (co niestety nie ustrzeże nas od błądzenia czasem po różnych dziwnych stronach...)
Używam tych fraz w połączeniu z angielską nazwą interesującej mnie rzeczy. Czasem ciężko mi, nie ukrywam, znaleźć odpowiednie angielskie słowo najtrafniej obrazujące szukany przeze mnie obiekt. Zawsze wrzucam wtedy dane słowo do translatora Googla i zwykle jest po problemie.

Oto kilka przykładów z bloga:
- muszka -bow tie
- wkładka do wózka -stroller pad
- śpiworek do wózka -stroller bag
- dwustronne buciki dziecięce - double-sided toddler boots
- apaszka -scarf, bandana
- buciki ocieplane - warm booties
- poduszka sowa - owl pillow
- udawany rozporek - fake fly
itd...itp...mogłabym wymieniać bez końca :)

Jeśli natomiast szukam tutorialu jak coś uszyć, wpisuję po prostu:
 HOW TO SEW A ............. i często od razu z instrukcja szycia znajduję również wykrój do pobrania.

A tutaj ciekawostka: MINI SŁOWNIK WYRAŻEŃ TEKSTYLNO-ODZIEŻOWYCH ANGIELSKO-POLSKI  KLIK

W kwestii poszukiwania jakichkolwiek informacji na temat szycia, w tym wykrojów i DIY moim zupełnym numerem jeden jest  PINTEREST , serwis internetowy, w którym ludzie zbierają ("przypinają", stad guziczek PIN IT ) przeróżne materiały, między innymi i te dotyczące szycia, wykrojów, szablonów, tutoriali. Znajdziemy tam niemalże wszystko i z całego świata. Dla mnie jest to szyciowe eldorado :D
Kolejny na liście jest...uwaga, dobrze widzicie...FACEBOOK...istnieje tam dużo grup o tematyce związanej z szyciem, a w nich znaleźć możecie wiele dobrych duszyczek, które po prostu podzielą się z Wami swoimi zasobami wiedzy i wykrojów tak zwyczajnie z dobrego serca :)

Poza w/w  istnieje jeszcze mnóstwo stron, stronek, portali i blogów, gdzie można za darmo, lub za opłatą (a nieraz w promocji jest to przysłowiowe kilka groszy) pobrać sobie całkiem fajne wykroje często od razu z instrukcją "jak uszyć". Podam kilka, które sobie zapisałam, ale wierzcie mi, jest tego całe mnóstwo, jeśli ktoś ma tylko odpowiednio dużo czasu i cierpliwości, aby szukać, a nie liczyć tylko na gotowce:

Darmowe wykroje:
De Droomfabriek (Szukać po prawej: Gratis naaipatronen babykleding / meisjeskleding maat 56 t/m 140)
Papavero (oprócz darmowych wykrojów przygotowanych w kilku rozmiarach znajdziemy tu także     lekcje konstrukcji odzieży oraz lekcje szycia)
Nosh Fish
Purl Soho
Craftsy
Darmowe wykroje
Allcrafts
Freeneedle
Ohmotherminediy
Max-california
Seemesew
Materials.Tell4all
Przepraszam Przebieram Się
Na niektórych stronach podanych przeze mnie w linkach powyżej znajdziecie także wykroje do pobrania za opłatą.

A tu strony z płatnymi wykrojami:
Burda
Etsy
Brindilletwig (tu ciekawostka, za zarejestrowanie się na stronie, dostaniecie na maila darmowy     wykrój - sprawdzone ! )

Knippie (zakładka PATRONEN -  świetne wykroje dla dzieciaków w naprawdę dobrych cenach )

Podałam tylko po kilka przykładów, bo nie mam zamiaru ani nikogo wyręczać, ani rozleniwiać :) ...
Życzę wam owocnych poszukiwań w internecie i chwalcie się w komentarzach własnymi wynalezionymi perełkami, bo życie staje się piękniejsze kiedy dzielimy się z innymi tym, co mamy i co możemy zaoferować tak po prostu, nie oczekując nic w zamian :)


  Pattern, sewing pattern, pattern, sewing patterns, free patterns, free sewing patternd



13 komentarzy:

  1. Mam bardzo podobne doświadczenia :) bez pinterestu i angeilskich nazw się nie obejdzie!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie😊 ale na to się zwykle wpada po czasie 😋 Ile ja sie naszukałam przeróżnych rzeczy w naszym ojczystym języku i nic...a wystarczyło tylko przeprosić się z angielskim i zaznajomić z translatorem googla😄

      Usuń
    2. No i oczywiście Pinterest...teraz jak czegoś szukam pierwszy jest właśnie on😋😋😋

      Usuń
  2. Bardzo fajny i pomocny tekst.dziekuje ��

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję również za miłe słowa, dobrze wiedzieć, że ktoś te moje przemyślenia w ogóle czyta 😜

    OdpowiedzUsuń
  4. czyta , czyta i to często :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super !!! Na pewno skorzystam !!! Tylko mam może głupie pytanie jak potem drukować te wykroje w kawałkach i sklejać? Czy może na mieście ze tak powiem można w dużym formacie wydrukować? !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wykroje które zwykle ściągam w formacie PDF drukuję potem na kartkach A4...Przeznaczone są zwykle właśnie do druku w tym formacie i samodzielnego sklejenia...nie stanowi to jednak dużego problemu, szczególnie w wykrojach dziecięcych (są małe, wiadomo). A " zrobiony" tak wykrój posłuży potem wiele razy. Zwykle takie wykroje do samodzielnego druku i złożenia posiadają na którejś ze stron, czasem na każdej, tak zwany " kwadrat kontrolny" lub podziałkę...służą ne do kontroli czy wykrój wydrukowaliśmy w odpowiedniej skali. NP.mając kwadrat kontrolny 5cm x 5 cm,po wydrukowaniu sprawdzamy mierząc linijką czy faktycznie boki kwadratu mają po tyle cm ile jest podane i na to zawsze drukując wykroje trzeba zwrócić uwagę 😊

      Usuń
  6. Proponuję także spróbować z translatorem na chiński i turecki. ,,Robaczki" nic nie wyjaśnią, ale rysunki... Wypróbowałam poszukując schematów na szydełko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja próbowałam na razie na języki skandynawskie i rosyjski😋 ogólnie znalazłam kilka ciekawych rzeczy 😉

      Usuń
  7. Dobra robota !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) kontynuuję moje dzieło w grupie na FB nazywa się SZYCIE-WYKROJE-DIY zapraszam, mamy juz ponad 100 linków do darmowych wykrojów a baza cały czas się powiększa :)

      Usuń