18 marca 2016

CZAPKA DWUSTRONNA Z NAUSZNIKAMI...WIOSENNO/JESIENNO/ZIMOWA...




Długo mnie tutaj nie było...oj długo... Uświadomiłam to sobie właśnie patrząc na datę ostatniego opublikowanego posta...z końca lutego...ale... czasu brakuje mi ostatnio naprawdę...
Dzisiaj chciałabym się więc podzielić moim sposobem na wiosenną/jesienną/zimową czapeczkę dla dziecka z nausznikami...jak dla mnie to najlepsze rozwiązanie dla dziecka, niekoniecznie modne, ale zakrywa porządnie co trzeba (czyli uszy)!
A więc (podobno od tego sformułowania nie rozpoczyna się zdania, ale trudno) do uszycia owej czapeczki będzie nam potrzeba:
- kawałek, a właściwie dwa kawałki, bo to czapka dwustronna; dresówki, interlocka, jerseyu, dzianiny t-shirt
 *niepotrzebne skreślić
- kawałek sznurka, lamówki, sznurowadła - żeby użyć jako wiązania do czapeczki
-  gotowy szablon np. taki jak TUTAJ do pobrania i wydruku
- ewentualnie jakaś inna dobra czapka do odrysowania:


Krok 1.
Szyłam dwie takie czapki jedna po drugiej, w jednej użyłam szablonu o którym wspominałam wyżej, przy drugiej odrysowałam go od innej czapki dodając około 1 cm zapasu na szwy:
Wycięłam po dwie takie części z każdego z dwóch materiałów (razem więc potrzebne są 4 części szablonu) dodając u góry nacięcie, aby potem czapka miała lepszą formę:


Wycinając z drugiego materiału przypięłam wycięty już kawałek szpilkami do materiału aby było szybko i wygodnie:

 Ostatecznie potrzeba tyle części przyszłej czapki:

Krok 2.
Następnym etapem przygotowań są nauszniki do czapeczki, ja rysowałam je od okrągłego zamknięcia od dziecięcej butelki, ale można użyć czegokolwiek o tym kształcie i pożądanym rozmiarze. Oczywiście nie są one całkiem okrągłe, ale lekko przedłużone i zakończone u góry płasko jak widać na poniższym zdjęciu.





Nauszniki również wycięte są w 4 egzemplarzach, po dwa z każdego materiału:

Kolejnym krokiem jest przygotowanie wiązania w czapce, ja użyłam tyutaj zwykłej bawełnianej lamówki, złożonej na pół i zeszytej:



Po czym przypięłam ją szpilkami do złożonych prawymi stronami do środka nauszników:

I wszystko razem przeszyłam ściegiem prostym, nie zeszywając góry nausznika, bo i tak będzie potem wszyta do reszty czapki:
Odcięłam połowę z zapasu na szwy:


I nacięłam łuki, aby po przewróceniu na prawą stronę wszystko dobrze się układało:

Wypukłe krzywe(łuk) - tu szew powinien być nacięty w trochę inny sposób, ale wtedy zrobiłam to szybko, prwidłowo nacinamy tutaj takie trójkąty:

Ja zwykle nacinam szwy obcinaczką do nici, bo jest mała i poręczna:


Krok 3.
Teraz będę zeszywać poszczególne części czapki. Spinam szpilkami po dwa pasujące do siebie kawałki czapki na jednym z boków, tak, aby prawe strony materiału były w środku i przeszywam:



Pora zeszyć nacięcia formujące kształt w czapce, również szwem prostym zaokrąglając szew przy końcu, aby potem na prawej stronie nie sterczał brzydko wyglądający "róg: :
Krok 4.
Mając już wszystkie części układanki łączę je w czapkę. Na początek zeszywam każdą z dwóch części , tak aby powstały dwie oddzielne czapki:


Teraz wsuwam jedną czapkę w drugą tak aby wewnątrz były prawe strony materiału i aby w środku się stykały ze sobą:
Przy szwach bocznych wsuwam do środka gotowe nauszniki uważając, aby środek nausznika wypadał na szwie( drugą wersję szyłam z nausznikiem przesuniętym od środka szwu, można spiąć szpilkami i zobaczyć jak będzie lepiej, na środku, czy z przesunięciem w bok)



Nauszni ma wystawać około 1 cm , spinam go szpilkami z całością:
To samo robię z drugiej strony czapki:
 Spinam całość szpilkami. Przeszywam wszystko ściegiem prostym zostawiąc w jednym miejscu otwór na około 2,5 -3 cm (można więcej jeśli ktoś nie czuję się pewnie) na wywinięcie całości na prawą stronę:



odcinam nadmiar materiału i wywijam czapkę przez pozostawiony otwór:
Zeszywam go ręcznie ściegiem krytym, który wygląda tak:

No i mam już gotową czapkę. Jak pisałam wcześniej szyłam ją w dwóch wersjach - grubszej, z dresówki drapanej łączonej z dresówką pętelką,oraz w lżejszej wersji z dresówki pętelki oraz dzianiny interlock. CZAPKI SĄ OCZYWIŚCIE DWUSTRONNE. A oto efekty mojej pracy:

















baby hat, baby hat pattern, baby hat free sewing pattern, baby hat diy, baby hat tutorial

















5 komentarzy:

  1. Fajna czapa. Szkoda tylko, że moje dziecko nie pozwala sobie nic wiązać pod szyję :|

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję...u nas,na szczęście nie ma problemów z wiązaniem czapek 😊

      Usuń
  2. najlepszy tutorial do czpki jaki widziałam :) swietnie tłumaczysz!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje 😊 staram się jasno tłumaczyć. 😃

      Usuń
  3. Mam pytanie odnośnie lamówki (nigdy nie używałam). Zszyłaś ją i zaprasowałaś zszyciem na środku? czy obraca się ją na prawą stronę?
    Sorki za pytanie ale nie wiem jak to ugryźć żeby ładnie było :)

    OdpowiedzUsuń