9 czerwca 2016

KRÓTKIE SPODENKI Z LISTWĄ I KIESZONKAMI W KARCZKACH ...




Wiem...wiem te krótkie spodenki robią się już powoli nudne ...ale...chciałam pokazać Wam, że z tak zwanego "wykroju bazowego' można stworzyć wiele fajnych i za każdym razem innych spodenek...
Tym razem moje ukochane klimaty marynarskie...bo właśnie z tym kojarzą mi się biało-granatowe paski kupione w moim ulubionym sklepie internetowym...
Tyle tytułem wstępu.
Do uszycia spodenek w tym stylu będzie nam potrzebne:
- materiał, u mnie kawałek z pół metra (na krótkie spodenki w rozmiarze 86 zużywa się naprawdę niewiele materiału) single jerseyu (inaczej dzianina t-shirt)
- guziki, ilość wedle upodobań, jednak co za dużo to niezdrowo...moje były drewniane (uwielbiam)
- kawałek innego materiału (u mnie dzianina bawełniana 100% kolor navy) jednak tylko w przypadku, kiedy listwa i worki kieszeni mają się odznaczać inną kolorystyką
- ściągacz
- wykrój, ja korzystałam po raz kolejny z wykroju Burda 5/2015 model 137A, ale linki do podobnych wykrojów podawałam już TUTAJ
- kawałek gumki do wciągnięcia - 2, 3 cm dłuższy niż obwód dziecka w pasie ( wyjaśniam, bo nie dla wszystkich to oczywiste...dłuższa, aby łatwiej po wciągnięciu było ją zeszyć i oczywiście odciąć niepotrzebny nadmiar)
- przybory krawieckie...no i ...maszyna oczywiście

Krok 1.
Przeróbka wykroju bazowego pod ten konkretny model spodenek...
Tak wygląda wykrój przedniej części spodenek, a właściwie jego połowa:

Najpierw narysowałam sobie na kawałku kartki dwa worki kieszeni:
Są na jednym rysunku, ale widać część wszywaną do spodenek (to ta z wycięciem) i drugą, która będzie przyszyta do niej (ta pełna), więcej o tym jak zrobić sobie takie kieszenie pisałam TUTAJ.
mając kieszeń oznaczyłam ją na wykroju przodu spodenek i wycięłam:

Rozcięłam kieszeń wzdłuż łuku

Odrysowałam łuki na przedniej części spodenek



Oznaczyłam tylko jeden łuk, złożyłam spodnie na pół wzdłuż osi pionowej i wycięłam niepotrzebne części



Następnie, aby potem móc wszyć listwę z guzikami, rozcięłam wykrój w taki sposób (nie trzeba się dokładnie sugerować tym w jakim miejscu i po której stronie ja to zrobiłam, ale sobie zrobić to rozcięcie gdzie i jak Wam pasuje - kierując się tylko zasadą, aby potem dało się wszystko razem połączyć):

A oto wszystkie części mojej układanki:
U góry po lewej stronie połowa tyłu, po prawej dwa worki kieszeni-w jednym, na dole przód
Odrysowałam obydwie części wykroju na materiale, tył na złożonym:




A przód w taki sposób aby dodać w miejscu wszycia listwy zapasy na szwy - oznaczyłam je na zdjęciu kolorem niebieskim, moje zapasy na szwy miały po 7 mm:

Worki kieszeni odrysowałam na dzianinie navy, żeby się wyróżniały.
Wszystko wycięłam:


Krok 2.
Listwa z guzikami. Najpierw zmierzyłam sobie moje rozcięcie z przodu spodenek i wyszło mi 18 cm:
Moje marne umiejętności fotograficzne :/


Na kawałku gładkiej dzianiny navy narysowałam pasek (dodając zapas na szew  oraz zapasy po bokach - po około 1,5 cm):

Złożyłam pasek na pół wzdłuż dłuższego z boków (tego 21 cm) tak aby był prawą stroną na wierzchu i ułożyłam na jednej z części spodenek na prawej stronie:



Na to ułożyłam drugą z części przodu spodenek prawą stroną do wewnątrz i spięłam wszystko szpilkami:
Sprawdziłam czy wszystko do siebie pasuje i czy wszystko jest odpowiednio spięte:

Przeszyłam ściegiem owerlokowym na lewej stronie, obcięłam odstające z długości zapasy listwy:

 A ponieważ jestem trochę leniem, guziki wszyłam na maszynie. W tym celu odmierzyłam i oznaczyłam sobie miejsca na guziki na listwie:


I przyszyłam uważając aby żadnego nie złamać igłą (przy drewnianych guzikach wszywanych maszynowo trzeba bardzo uważać, ja kiedyś jednego złamałam minimalnie źle ustawioną igłą - na szczęście pomógł Vikol i guzik trzyma do dzisiaj):



Niestety paski na przodzie nie do końca się zgrały, chociaż próbowałam, ale nie bardzo mnie to martwi bo na superszybkim i ruchliwym właścicielu i tak nikt nie zdąży tego dostrzec 😊

Krok 3.
Kieszenie...Mając gotową listwę i wszyte guziki zabrałam się za wszywanie kieszeni.
Ułożyłam dwa wycięte worki kieszeni prawą stroną do prawej strony przodu spodenek, przypięłam i przeszyłam ściegiem owerlokowym:


Następnie wywinęłam na lewą stronę, spięłam i przestębnowałam na prawej stronie ściegiem prostym ustawionym na długość 4:





Na lewej stronie przypięłam do przyszytej już części worka kieszeni drugą (ta niewyciętą część) dopasowując obie części do siebie i układając je prawą stroną do prawej. Spięłam szpilkami i przeszyłam ponownie ściegiem owerlokowym:



 Krok 4.
Zeszycie części spodenek ze sobą...
Ułożyłam przód i tył spodenek na sobie prawymi stronami do środka, spięłam szpilkami boki i podkrój kroku i przeszyłam wszystko ściegiem owerlokowym, najpierw boki, potem w kroku:



Spodenki już prawie gotowe...

Pozostało przyszyć ściągacze w pasie (i wciągnąć w tunel gumkę) oraz przy nogawkach.
Użyłam ściągacza o szerokości 10 cm, podzieliłam go na dwie części, jedna 6 cm szerokości, druga 4 cm:

 Odcinek 4 -  centymetrowy podzieliłam na dwa mniejsze równe obwodowi nogawki minus około 1 - 1,5 cm , złożyłam na pół (po krótszym boku) i zeszyłam:
Wszywanie ściągacza opisywałam już kilka razy między innymi TUTAJ i TUTAJ
więc nie będę się powtarzać, zrobiłam jednak zdjęcia które pokażę:




Wszywając ściągacz w pasie pamiętamy o dobrym spięciu ściągacza z górą kieszeni aby wszystko dobrze zeszyć







 Spodenki skończone...mogę śmiało powiedzieć że poziom trudności jest naprawdę niewielki. Tradycyjnie efekty mojej pracy, które pewnie część z Was widziała już na FB w mojej grupie SZYCIE-WYKROJE-DIY












Miłego szycia :D





harem shorts, baggy shorts, shorts free sewing pattern, harem pants free sewing pattern, baggy shorts free sewing pattern

2 komentarze:

  1. O super :) teraz wiem jak zrobić kieszenie do istniejącego wykroju dzięki:) Tylko komu szyć mój ma już 6 par szortów hehe;p A jeszcze taki tutek jak zrobić kieszenie w szwach to bym cię chyba zacałowała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomyślimy...spodenki jeszcze będę szyć 😋😋😋

      Usuń