11 lipca 2016

PLECAK WOREK...



Trochę ostatnio traktuję bloga po macoszemu :( totalny brak czasu okropnie utrudnia mi życie...i szycie...nie mówiąc już o przyjemnościach w tym o blogu...
Urwałam jednak malutki kawałek z mojej tylko 24 godzinnej doby, żeby napisać nowy tutorial.
Tym razem coś tylko i wyłącznie dla siebie, uwielbiam wszelakie plecaki i plecaczki, moje trzy ulubione i eksploatowane najwięcej już ledwo, ledwo zipią, i praktycznie się rozlatują :(
Najpierw pomyślałam, że czas kupić nowe , potem jednak na szczęście mnie oświeciło i powstały dwa szybkie plecaki-worki i wiecie co...uwieeelbiam je :D

 Do szycia będziemy potrzebować:
- kawałki materiałów jakie tylko się nam zamarzą, albo jakie posiadamy (moje to totalnie resztkowe wytwory), ja użyłam w obydwu opcjach akurat dzianin i eko skóry
- sznurek, według mnie najlepiej się sprawdza sznurek bawełniany okrągły - potrzebujemy go aż 4 metry
- w wersji którą opiszę powstała kieszeń na zamek z przodu, kupiłam zamek 15 cm, jednak można pominąć kieszonkę, tak jak zrobiłam to w drugim plecaku
- w tym przypadku nie korzystamy z szablonu, bo i nie ma po co...

Krok 1.
Najpierw wymyśliłam sobie wymiary mojego worka, ponieważ jest on łączony z dwóch materiałów wszystkie wymiary przedstawiają się w ten sposób:
Wszystkie podane wymiary mają już uwzględnione zapasy na szwy.
Wycięłam więc z materiałów pożądane kawałki.

Krok 2. 
Kieszeń z przodu (można pominąć ten krok jeśli nie chcecie kieszeni)
Mój zamek ma 15 cm, więc wycięłam z kawałka materiału dwa kwadraty wielkości 20x20 cm , powstanie z nich worek kieszeni plecaka.
Teraz na jednym z worków kieszeni narysowałam, trochę powyżej środka wlot kieszeni. Ponieważ zamek ma 15 cm wlot będzie mieć tyle samo, ewentualnie można dać 1 cm mniej:
W tym miejscu na plecaku będzie moja kieszeń

W tym miejscu na worku kieszeni będzie wlot kieszeni

Wymiary wlotu kieszeni


Następnie przypięłam worek kieszeni z narysowanym wlotem na PRAWEJ stronie materiału na którym będzie kieszeń (jest jeszcze nie zeszyty z dolnym pasem z eko skóry):


Następnie przeszyłam dookoła wlot kieszeni ściegiem prostym:



I rozcięłam środek w zaznaczony sposób:


Teraz przełożyłam przez przyszyty wlot kieszeni worek kieszeni do środka:


Tak wygląda to na lewej stronie, tej która będzie w środku plecaka

A tak z prawej strony, gdzie będzie wszyty zamek

Przyłożyłam zamek żeby sprawdzić czy wszystko dobrze pasuje:
Moje boki przy zamku będą na ukos, ot taka wariacja :) ale Wasze mogą być proste.
Przypięłam zamek szpilkami i na prawej stronie przyszyłam stębnując od razu wlot kieszeni:



Tutaj widać moje ukośne boki już po zrobieniu

Boki mogłam co prawda zrobić ciut krótsze, zaraz przy końcu i początku zamka, ale nie wzięłam poprawki na ukośne boki, które wymyśliłam praktycznie w trakcie szycia
A tak wygląda to po lewej stronie...cóż mistrzem krawieckim nie jestem więc dopiero przy następnym postaram się żeby wszycie zamka z lewej strony wyglądało idealnie :D:

 Kolejnym krokiem było przypięcie drugiego worka kieszeni, czyli drugiego kwadratu 20x20 na ten już wszyty z zamkiem:



I tak wygląda gotowa już kieszonka:

Krok 2.
Zszywanie ze sobą części plecaka.
Na początek zeszyłam ze sobą kawałek 30x35 cm z dresówki drapanej z kawałkiem 18x35 cm z eko skóry. Szyłam oczywiście złożone prawą stroną do prawej:


Potem przygotowałam sobie tunele które będą wszyte kiedy będę zszywać wierzchnią część plecaka w jedno. Szerokość tuneli zależy od Was, ja zrobiłam tunele z prostokąta o wymiarach około 8-9 cm szerokości na11-12 cm długości, złożyłam prostokąt na pół wzdłuż dłuższego boku prawą stroną do środka i przeszyłam ściegiem prostym:

Tunele powinny być złożone tak aby szew był na środku tunelu jak widać na zdjęciu
Teraz zeszyłam ze sobą obydwie części wierzchnie plecaka, układając je prawymi stronami do środka i wcześniej odmierzając na obu krawędziach bocznych po 8-10 cm od dołu (to miejsce wszycia złożonych na pół tuneli) a po 8 cm od góry (to miejsca na zawinięcie materiału i zrobienie tuneli na sznurki):






Tak wygląda zeszyty wierzch plecaka:
Następnie przestębnowałam najdłuższym ściegiem miejsce łączenia dresówki i eko skóry, stębnowałam na dresówce, bo eko skóra gorzej się szyje:


Krok 3. 
Podszewka...
Moja podszewka była resztkowa, łączona z dwóch kawałków różnych dzianin, dlatego powtórzyłam kroki ze zszyciem najpierw obydwu części łączonego kawałka podszewki, potem na jeden z boków podszewki naszyłam prostokąt, tu wymiary są już dowolne, który podzieliłam na 3 części robiąc wewnątrz plecaka kieszonki, jedna na długopis i dwie większe na inne drobiazgi. Kieszeń wszywałam około 1/3 wysokości od góry prostokąta będącego jednym z boków plecaka:




Po naszyciu na jeden z boków podszewki kieszeni zeszyłam ze sobą dwie części podszewki, układając oczywiście prawymi stronami do środka:


Krok 4. 
Wymodelowanie rogów  w podszewce i warstwie wierzchniej:
Po zeszyciu warstwę wierzchnią jak i podszewkę plecaka mamy płaską. Aby spodowi plecaka nadać kształty prostokąta musiałam odmierzyć sobie 5 cm od dolnych krawędzi plecaka i złożyć je na zewnątrz tak aby szew dolny plecaka dotykał i pokrywał się ze szwem bocznym plecaka, wtedy powstał  taki trójkątny róg, narysowałam kreskę w miejscu odmierzonych 5 cm i przeszyłam ściegiem prostym:

Czerwone kreski to miejsca przeszycia aby powstały rogi








Po przeszyciu obcięłam niepotrzebne już narożniki:



Krok 5.
Zeszycie warstw wierzchniej i podszewki oraz detale.
Wsadziłam podszewkę (zostawioną na lewej stronie do wierzchniego plecaka, tak, aby lewe strony się stykały (czyli wierzchnia warstwa na prawej stronie, podszewka na lewej-prawa w środku):

U góry, jak pamiętacie zostawiłam i w podszewce i w wierzchniej części plecaka po 8 cm  na każdym boku nie zeszyte teraz trzeba było połączyć te niezeszyte części w jedno, a ponieważ zeszywając warstwy został zapas na szew, wywinął się on naturalnie do wewnątrz, musiałam tylko przypiąć to szpilkami i przeszyć:




Mając zeszyte te "rozcięcia" u góry zawinęłam je na dwa razy i przeszyłam ściegiem prostym każdy z dwóch tuneli:







No i na koniec pozostało wciągnąć w tunele sznurki...$ metry sznurka podzieliłam na pół po 2 metry i wciągnęłam każdy w taki sposób:
Jeśli zrobicie to w taki sposób można potem jednym pociągnięciem za sznurki ściągnąć górę worka aby go zamknąć.
Zawiązałam (wstępnie przeciągnięte przez wszyte na dole tuneliki) sznurki, sprawdziłam długość, zawiązałam teraz już dobrze na dwa supły, na stałe i odcięłam nadmiar sznurka ( w trakcie eksploatacji plecaka sznurek bawełniany i tak Wam się będzie rozciągać i co jakiś czas trzeba go skrócić).

Tradycyjnie zdjęcia gotowych dwóch plecaków-worków:




















backpack sewing tutorial, backpack diy, how to sew backpack

Zapisz

3 komentarze:

  1. Uszyłam plecaczek z tego tutoriala i jestem zachwycona! Dziękuję za dokładny opis i zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mnie cieszy, że moja praca się komuś przydaje 😃

    OdpowiedzUsuń