5 września 2016

KOLEJNA ODSŁONA BAGGY...




Ok, spodnie uszyłam już co prawda dawno temu, bo chyba na wiosnę, ale zdjęcia i chęć zrobienia tutorialu z ich szycia pozostały :) Są trochę nietypowe, bo szyte z trzech części dlatego , często osobom początkującym, sprawiają problemy... Jak uszyć  te baggy ? Zapraszam zatem do poczytania i obejrzenia ...



Do uszycia baggy będziemy potrzebować :
* zacznę od wykroju bo pewnie wiele osób już po zdjęciu poznaje skąd pochodzi, tak to wykrój dostępny na stronie firmy Nosh Fabrics trudniącej się sprzedażą prześlicznych materiałów, jest on dostępny w rozmiarach 50/56 do 122/128 i możecie go sobie pobrać za darmo TUTAJ
* jakaś dzianina nadająca się na spodnie (dresówka pętelka, drapana)
* opcjonalnie gotowy ściągacz prążkowy jak u mnie
* gumka (szersza)
* podwójna igła (jeśli chcecie przyszyć kieszonkę jak ja , bo można też przyszyć ją zwyczajnie ;) )
* akcesoria krawieckie
* stopka do ściegu owerlokowego/opcjonalnie jeśli posiadacie takowy w maszynie i chcecie go użyć


     Zaczynamy od wydrukowania, sklejenia i wycięcia odpowiedniego rozmiaru z wykroju (można również przerysować dany rozmiar na półpergamin a sklejony wydruk zachować aby potem odrysowywać w ten sam sposób większe rozmiary). Z opisu przetłumaczonego z języka fińskiego wydedukowałam iż wykrój ma już dodane zapasy na szwy (chyba tylko kieszonka jest bez zapasów- ale ja szyłam nie dodając do niej nic).
Finalnie mamy mieć: połowę przodu. jedną nogawkę tyłu, połowę kieszeni i ściągacze (pas, nogawki).
Odrysowujemy więc części szablonu na dresówce, pamiętajcie że przód odrysowujemy na złożonej dzianinie  w taki sposób aby zaznaczona części znalazła się dokładnie na złożeniu materiału:


 Tył odrysowujemy w tzw. "lustrzanym odbiciu" czyli najprościej mówiąc również na złożonym materiale:
 Kieszonkę także odrysowujemy na złożonym materiale:

A oto wszystkie skrojone części baggy, jak można zauważyć przód jest wycięty w jednym kawałku a nogawki tyłu spodenek są dwie, wszystko ma wyglądać dokładnie jak na zdjęciu, nie ma w tym wykroju nic niewłaściwego choć różni się znacząco formą poszczególnych części (za wyjątkiem przodu wyglądającego jak w typowych baggy) od innych wykrojów na spodenki:

 * niektórzy, jak zauważyłam kroją czasem przód z dwóch części (podyktowane jest to zapewne trochę mniejszym wtedy zużyciem materiału lub innymi względami), pamiętajcie jednak kiedy wycinacie przód z dwóch części w zaznaczonym miejscu trzeba dodać min. 7mm zapasu na szew:
  
Następnym krokiem jest naszycie kieszeni na przód spodni i tutaj właśnie użyłam wymienionej już podwójnej igły.
Najpierw zawinęłam brzegi wlotów kieszeni do wewnątrz i spięłam:
  
po czym przeszyłam je na prawej stronie podwójną igłą, przypięłam do spodenek w wybranym miejscu , podwijając pod spód około 1 cm z każdej strony i również przyszyłam podwójną igłą:




Mając kieszonkę z przodu możemy już zająć się zszywaniem reszty spodenek. Ja zawsze zaczynam je od zszycia ze sobą tyłu spodenek na pupie:

dla dobrego efektu wewnątrz spodenek użyłam ściegu owerlokowego i stopki do niego przeznaczonej:


Mając zeszyty w całość tył spięłam spodenki przód z tyłem po zewnętrznej stronie nogawek i przeszyłam:

Następnie to samo powtórzyłam w kroku:



Przygotowałam sobie odpowiednio odmierzone ściągacze oraz tunel w pasie (nigdy nie używam tych z wykrojów):


 i po kolei wszyłam do nogawek :




więcej i bardziej obrazowo o wszywaniu ściągaczy pisałam już TUTAJ

 Następnie wszyłam tunel na gumkę w pasie, używając dokładnie tej samej metody co przy ściągaczach :
 zostawiłam nie zszyty kawałeczek żeby wciągnąć do tunelu gumkę:
  na koniec przeszyłam ściągacz podwójna igłą... ot, taki kaprys ;)
 a tak wyglądają gotowe spodnie:


 Szyje się je lekko, łatwo i przyjemnie a efekt jest naprawdę świetny, bardzo lubię ten krój...

A teraz wracając do drugiego tematu, jak obiecałam na początku, troszkę o podwójnych igłach teraz będzie...


Zacznijmy od tego, że nie ma jednej uniwersalnej podwójnej igły ! Tak jak igły tradycyjne i te mają rodzaje i grubości ale również różnią się od siebie rozstawami poszczególnych igieł...
Żeby w ogóle szyć igłą podwójną musimy koniecznie sprawdzić w instrukcji obsługi maszyny, czy ma ona taka opcję. Jeśli tak, to zaczynamy...Ja używam podwójnej igły do ozdobnego naszywania (jak kieszonka w baggy), wykańczania rękawów i dołów np w podkoszulkach oraz ozdobnego stębnowania. Aby uzyskać jeszcze ciekawszy efekt ozdobny można użyć nici w dwóch różnych kolorach.

Wśród podwójnych igieł rozróżniamy zatem igły uniwersalne (to te do tkanin głównie) oraz igły do dzianin i pamiętajcie, że kupując w pasmanterii taką igłę musicie wybrać odpowiednią bo podwójne igły są szczególnie wrażliwe na tym punkcie :P i to co mogłoby jeszcze się udać z igłą pojedynczą tutaj nie przejdzie na bank,  igła się zbuntuje a Wy będziecie się zastanawiać co robicie nie tak.

Kolejna sprawa to rozstaw poszczególnych igieł i tutaj również mamy kilka opcji do wyboru ja osobiście spotkałam takie od rozstawu 2mm do 8mm, to jakiego rozstawu możemy użyć zależy tylko i wyłącznie od naszej maszyny, a konkretnie od maksymalnej szerokości zygzaka jaką posiada.

Następna sprawa to grubość i tutaj znów analogicznie do igły tradycyjnej podwójną igłę również musimy dopasować grubością do szytego rodzaju materiału.

Oznaczenia na podwójnych igłach - jak je odczytać poprawnie?
Kupując podwójne igły na pewno spotkacie się z takimi oznaczeniami 2,5/80 , 4/75, 6/90, 2/90
W praktyce oznacza to tyle że pierwszy numer to rozstaw obydwu igieł (2, 2,5 , 3 , 4 , itd...), drugi natomiast to grubość igieł (75, 80, 90 itd...)

Szycie podwójną igłą do najłatwiejszych nie należy wbrew temu co mogłoby się niektórym wydawać nie szyjemy nią bowiem tak, jak igłą tradycyjną. Pierwsza sprawa to naprężenie górnej nici, które w przypadku podwójnej igły musi być większe niż zwykle, w mojej maszynie musi być nawet maksymalnie na 9, aby zygzak od spodu miał prawidłowy i estetyczny wygląd:

Kolejna sprawa to długość ściegu i tutaj zaobserwowałam, że jeśli ścieg jest krótki, to pomiędzy obydwoma szwami materiał wybrzusza się tworząc nieestetyczny tunel, więc tutaj również stosuję wartość maksymalną, czyli największą długość ściegu dostępną w mojej maszynie czyli "4"/ opcjonalnie "3" :


Po ustawieniu tych dwóch parametrów zawsze robię najpierw próbę na kawałku tego na czym będę później szyć, czy ścieg wychodzi ładnie:


Nawlekanie maszyny przy podwójnej igle... Szyjąc w ten sposób stosujemy dodatkową szpulkę nici...oczywiście nie musimy bynajmniej biec do pasmanterii po dodatkową parę nici w odpowiednim kolorze, ale nawijamy dodatkową szpulkę z tych "do bębenka" i umieszczamy na drugim trzpieniu, jeśli nie posiadamy takiego, obydwie szpulki nawijamy na "te bębenkowe"i umieszczamy na jednym trzpieniu jedna na drugiej. Nawlekamy najpierw jedna nić, potem drugą, prowadząc dokładnie tak samo jak przy igle pojedynczej, na końcu rozdzielając nici na dwa prowadniki ,jeśli posiadamy dwa-jak ja, jeśli mamy jeden, nawlekamy jedną nić, natomiast drugą puszczamy luzem obok i przewlekamy przez oczko igły:





Jak już wcześniej wspominałam podwójne igły bywają kapryśne i czasem zdarzają się problemy przy szyciu nimi, najczęściej przepuszczanie oczek... Dużo zależy od rodzaju szytego materiału. Z doświadczenia mogę Wam powiedzieć że mi najgorzej podwójną igłą szyje się wszelkiego rodzaju jersey, trudniej bywa też przy dzianinach z dużymi domieszkami elastanu. Jeśli nie pomaga lekka  zmiana naprężenia górnej nici i igła przepuszcza nadal to można jeszcze spróbować z wymiana nici na inne lub podklejeniem szytego materiału czymś co go ustabilizuje (flizelina, wonder tape itp...). Gdzieś wyczytałam, że przy ciężko szyjących się podwójną igłą materiałach można wypróbować nici do haftu maszynowego. Ja jednak takowych nie posiadam i pewnie nie kupie prędko (skleroza nie boli), więc jeśli igła daje mi w kość i strajkuje stwierdzam po prostu ze danego materiału nią niestety nie przeszyję i szukam innego rozwiązania...
Mam nadzieję że ten wpis choć troszkę pomoże Wam w  szyciu podwójną igłą bo ja jestem w niej zakochana od jakiegoś czasu :)










baggy free pattern, baggy free sewing pattern, baggy nosh, nosh sewing pattern, baggy tutorial, how to sew baggy, baggy, sewing, twin needle, double needle sewing, free sewing tutorial





3 komentarze:

  1. Witam,

    super instrukcja ;-) będę się na niej wzorować szyjąc pierwszy raz spodenki dla synka. Tylko mam problem, ponieważ pobrałam sobie wykrój ze strony a tam nie ma wszystkich rozmiarów. Poproszę o wskazówkę jak uzyskać np rozmiar 74, który niby jest pomiędzy 68 a 80?? nie chciałabym żeby wyszło krzywo ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, myślę że można się pokusić o szycie na rozmiar 80 bez zapasów na szwy

      Usuń
  2. witam jakiej firmy ma pani maszyne chodzi mi o owerlok

    OdpowiedzUsuń